Professional film shooting with digital camera
A professzionális filmkészítés alig néhány éve még drága mulatságnak számított, hiszen a felszerelés megvásárlása vagy bérlete milliós költségeket jelentett. A digitális fényképezőgépek szolgáltatásai között azonban megjelent a Full HD video felvételi lehetőség, ami forradalmasította a filmkészítést. A reklámfilmes Alex Nemetz és a klipjeit maga készítő Dred & Doris együttes is ezt az utat választotta, de a lehetőség ma már mindenki előtt nyitva áll.
Érdekes tény, hogy a Full HD videók készítésére is alkalmas D-SLR kamerák a profi filmesek érdeklődését sokkal inkább magukra vonták, mint a tudásban a profi technikához közelítő konzumer videokamerák. A Canon EOS 5D Mark II volt az első, amely olyan videó-minőséget nyújtott, ami akár a televízióban, akár a filmvásznon is megállja helyét. Ezt bizonyítják azok a YouTube-on megtalálható felvételek is, amelyeket Vincent Laforet forgatott, aki elsőként vehette kézbe a Canon full-frame-es fényképezőgépét, hogy kvalitásait megtapasztalja.
De vajon mitől is váltak rövid idő alatt a mozgóképes világban ilyen népszerűvé a Full HD videofelvételre képes D-SLR-ek, és színre lépésükkel mi változott meg a stábok életében? A Magyarországon élő osztrák reklámfilm rendező Alex Nemetz már számos forgatáson van túl a Canon EOS 5D Mark II-vel, és elégedett is a fényképezőgéppel elért eredményekkel. A dance/pop zenei stílust képviselő Dred & Doris együttes pedig legutóbbi klipjeit egy Canon EOS 1D Mark IV fényképezőgéppel készítette. Dred és Doris amúgy is önmagát kitaláló csapat, nem meglepő hát, hogy Dred mélyen beleásta magát a D-SLR videó technikai trükkjeibe is.
Csúcstechnika Full HD minőségben
Tökéletes kép, gyenge fényben is
A fényképezőgépek közkedveltté válásának a filmezésben talán a legfőbb oka a magas ISO érzékenység, ami egy filmszalagnál gyakorlatilag ISO 200-nál megáll. Ehhez képest az EOS 5D Mark II legmagasabb ISO 25600, az EOS 1D Mark IV-é pedig ISO 102400, ennek köszönhetően ISO 3200-6400 értéknél még biztosított ugyanaz a képminőség, mint egy ISO 200-as film esetében.
A magas érzékenységgel pedig a világítás nagyságrenddel kevesebb ráfordítást igényel fizikailag és anyagilag egyaránt, mivel egy forgatásnak épp a jelenet bevilágítása a legmunkaigényesebb és legköltségesebb része. Az előtér bevilágítása nem okoz nagy problémát, viszont a háttéré, különösen éjszaka nagyon bonyolult, ha alacsony az érzékenység és nem akarjuk, hogy a szereplők mögött csak egy fekete lyuk tátongjon – mondja Alex. Hozzáteszi: az éjszakai háttér bevilágítása azért is nehéz, mert nem csupán rengeteg lámpát és generátort igényel, hanem a világítótesteket magasra (pl. darura) is kell helyezni, hogy az éjszakai feeling megmaradjon.
Szűk helyen is kényelmesen használható
A fényképezőgép használatának másik lényeges előnye technikai szempontból az alacsony súly és a kis méret. Ezek a tulajdonságok számos lehetőséget nyitnak meg a forgatás során. Egy liftes felvétel például kamerával igen bonyolult, hiszen szűk térben a stáb mellett a szereplőknek alig marad hely és nagyon nagy látószögű objektívet kell használni, ami már képtorzuláshoz vezethet – mondja Alex. Dred a Sodorjon a szél című klipjük autós felvételét említi, ahol a fényképezőgép kis súlya lehetővé tette, hogy menet közben egy állványon egyszerűen kinyújtsák az első ablakon. Egy 20 kilós kamerával ezt csak igen bonyolult tartószerkezet építésével, vagy az autó és az operatőr teherautóra pakolásával lehetett volna megtenni – mondja.
Hátrány viszont, hogy a kis tömegű fényképezőgép könnyebben mozdul be, amit mozgóképen nehéz utólag korrigálni. Megfelelő válltámasszal azonban ez a probléma kiküszöbölhető, bár egy giroszkópos szerkezet sem olcsó mulatság. Az objektívbe épített képstabilizátor használata azonban ennek ellenére sem jellemző a profi mozgóképes alkalmazásoknál.
Csak manuálisan
A filmforgatásban gyakorlatilag ismeretlen az autofókusz, a megfelelő képélességért a stáb egyik tagja, a „focus puller” a felelős. Ő egy, az objektívre szerelt kiegészítő segítségével az operatőr elvárásainak megfelelően manuálisan állítja be az élességet a kép megfelelő pontjára és „húzza utána”, amikor szükséges. Ugyanezt a módszert alkalmazzák a fényképezőgéppel forgató stábok is, mivel az autofókusz a hozzáértők szerint lassú és az élességet sokszor nem is a képmező AF-pontjaira kell állítani.
A fényképezőgép más automatikus szolgáltatásait is ritkán használják forgatáskor. Legtöbbször a fehéregyensúlyt is manuálisan állítják be, a színhőmérséklet kiválasztásával, és a különböző fényforrások közötti színhőmérséklet eltéréseket színes fóliákkal korrigálják. Az expozíció beállítása a legtöbb esetben szintén manuális, valamivel az optimális érték alá. Így biztosan nem lesznek beégett képrészek. Könnyebbséget jelent az is, hogy míg a filmnél az eredmény csak utólag látható, digitális képrögzítéskor a monitoron azonnal a kész felvétel látható.
Objektívek és egyéb kiegészítők
A filmesek a fix fókuszú objektíveket kedvelik, a halszemtől a teléig, de a zoomokat (filmes szóhasználattal vario) is az előbbiekhez hasonlóan használják. Ritka, hogy élnek a gyújtótávolság változtatásának lehetőségével, ha kel, inkább a fényképezőgéppel közelítenek a témára. Az objektívek széles választéka tág mozgásteret enged a fantáziának. A mélységélességgel történő „játék” mindig is a film (és a fénykép) hangulata megteremtésének egyik legfőbb eszköze volt, amit a fényképezőgép használatával most teljes mértékben kihasználhatnak a filmkészítők.
A fényképezőgépek filmes alkalmazása részben új üzletágat is teremtett, hiszen kameratartozékok általában nem kompatibilisek a fényképezőgépekkel. Az élességállító készülék mellett az állványok, a stabil tartást mozgás közben is biztosító válltámaszok, a bemozdulás-veszélyt csökkentő giro-fejek már korábban is ismertek voltak a filmes szakmában, de ezek igen költséges kellékek, hiszen nagy tömeget kell biztosan tartaniuk, adott esetben pedig mozgatniuk is. A fényképezőgépekhez ezek egyszerűbb – értsd olcsóbb – változatai is megfelelnek, de készülnek adapterek is, amelyekkel a kamerák kiegészítői is használhatók. A bonyolultabb kiegészítők ára azonban még így is sokszor összemérhetők a fényképezőgép árával, de még így is jóval olcsóbbak, mint filmes társaik.
Az utómunka nem hagyható el
Minden előny ellenére a fényképezőgéppel rögzített filmek is igénylik az utómunkát. Ráadásul a Full HD felbontás miatt ez jókora számítástechnikai kapacitást igényel. Ahogy Dred elmondta, az általuk használt Canon EOS 1D Mark IV által generált MOV formátumú, H264 tömörítésű fájlok lejátszása, főképp sok réteg és effektek használata esetén, egy átlagosnál jóval erősebb számítógépen is akadozhat. A NeoScene szoftverrel azonban ezek a – PC-teljesítmény miatt – nehezen szerkeszthető fájlok olyan veszteségmentesen tömörített, alacsonyabb felbontású formátumra konvertálhatók, amellyel a szükséges munkák könnyen elvégezhetők, és a szoftver ennek alapján végzi el az eredeti fájl képkockáinak feldolgozását.
Költségkímélő megoldás
Alex Nemetz és Dred is egyetért abban, hogy a fényképezőgépekkel történő filmforgatás ár-érték aránya magasan kiemelkedi bármilyen más filmes technika közül. A napjainkban egyre növekvő népszerűségre szert tett digitális, de a filmesekkel azonos módon kezelhető Red kamerák a Super 35-ös kamerák filmes képkockájának megfelelő méretű CMOS szenzorukkal 4096 x 2304 pixeles képkockák rögzítésére képesek, akár másodpercenkénti 100 képes sebességgel. Egy ilyen felvevő napi bérleti díja 100-150 ezer forint között mozog. A Canon EOS 5D Mark II Full HD felbontással rögzített képe és a rögzítés sebessége ugyan elmarad ettől a teljesítménytől, viszont azzal a ténnyel összevetve, hogy ára nem éri el a 600 ezer forintot, azaz 4-5 napi kamera bérleti díjat, és a Full HD-nál nagyobb felbontású kamera-felvételt amúgy is „lekonvertálják”, ideális választás ott, ahol a költségeknek a megrendelő korlátot szabott. Ráadásul a használható objektív és kiegészítő választék rendkívül széles, nem csupán a fényképezőgép gyártójától, hanem más cégektől is, ami tovább növeli a lehetőségeket és csökkenti a költségeket.
A hírek szerint maguk a fényképezőgép gyártók is meglepődtek, hogy rövid időn belül milyen nagy népszerűségre tettek szert Full HD video rögzítésére alkalmas fényképezőgépeik. A filmes-klipes szakma örömmel fogadta a korábbiakhoz képest olcsó, mégis kiváló minőséget adó megoldást, amely még új lehetőségeket is nyitott a mozgóképek készítői számára és olyan körökben is lehetővé tették a filmforgatást, ahol korábban a magas költségek nem engedték meg ezt. Ezt mutatja, hogy az Interneten számos kiváló alkotás jelent meg, még ismeretlen- és világhírű filmművészek munkájaként is.
Steiner Gábor