Egy telezoommal a mókustól a repülőgépig

Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS II USM

A Canon nagy átfogású szuperzoomjának második generációját tavaly novemberben mutatta be a Canon, és rövid idő alatt igen nagy népszerűségre tett szert mind a sport-, mind a természetfotósok körében.

A pirosgalléros objektív méretre és súlyra is alig nagyobb a profik által kedvelt EF 70-200 mm f/2,8-as optikánál, és – bár igaz, hogy fényereje elmarad tőle, de az újragondolt négyfokozatú képstabilizátorral kézből is kiválóan használható, így még gyenge fényviszonyok között sem igazán okoz gondot kézből fotózni vele. Az elődhöz képest nem csak a képstabilizátor vált jobbá, de a Canon áttervezte az optikai rendszerét is, így sokat javul a képminőség.

A Canon ennél az optikánál alkalmazta először az új Air Sphere Coating (ASC) bevonatot, amely a leírás szerint a levegőt csapdába ejtó nanorészekékből áll, ez pedig rendkívül alacsony törésmutatójú réteget képez a lencse felületén, így csökkentve a szellemképek és a becsillanások keletkezésének veszélyét.

A fotósok más Canon optikáknál már megismerhették, és most ebben az objektívben is találkozhatnak a zoom érzékenységét módosító Zoom Touch Adjustment gyűrűvel, így egy véletlen mozdulattal nem ronthatjuk el a már pontosan beállított kompozíciót. Végeredményben ez egy kívülről egyszerűnek tűnő szerkezet, amely a zoom gyűrű forgatásához szükséges erőt szabályozza. Ez azért is hasznos, mert a fotósoknak sok bosszúságot okoz a súlyosabb, változó tubushosszú objektívek esetében, hogy a vállról lelógó objektív belső tubusa a súlyánál fogva mintegy „kicsúszik”. Ez a gyűrű arra is alkalmas, hogy megelőzze ezt. Az élesség állítás igen gyors, és a beépített USM motornak köszönhetően szinte teljesen zajmentes.

Az állványcsatlakozó ehhez az objektívhez ugyanúgy alapfelszerelés, mint az övre fűzhető tok és a napellenző, amelyen kinyitható kezelőnyílást is elhelyeztek, hogy a polárszűrő forgatásához a napellenzőt ne kelljen leszerelni. A front- és a hátsó lencse fluortartalmú bevonatot kapott, amely a szennyeződések letapadását hivatott megakadályozni, a szuper alacsony diszperziós (Super UD) lencsetagok pedig a képhibák fokozottabb elkerülését szolgálják. A tervezők gondoltak a rossz időjárásra is, az objektív a kritikus pontokon vízzáró tömítéseket kapott.

Teljesítmény

Az élesség 100 mm-en a legnagyobb rekesznyílásnál is kiváló, főképp a középső területen. Az objektív a legjobb formáját azonban 5,6-os rekesznyílásnál hozza, ahol a képszélek felé haladva is nagyon jó.

200 mm-es gyújtótávolságon a legnagyobb rekesznél kimagasló élességet produkál a képmező középső részén. A csúcsteljesítmény ismét csak 5,6-os rekesznél tapasztalható, ahol a minőség alig romlik valamit a képszélek felé.

400 mm-en az objektív szintén jól teljesít maximális rekesznél, viszont a legjobb teljesítményt 8-as rekesznél nyújtja, a képmező teljes területén.
A kromatikus aberráció különösen jól kontrollált ennek az objektívnek az esetében, alig haladja meg a félpixelnyi szélességet, 400 mm-es gyújtótávolságnál, ami nagyméretű nyomatok esetében különösen fontos lehet.

Árazás

Az objektívnek még az első változata is megtalálható egyes üzletekben. A két optika árazása között felfedezhető a Canon által régóta követett politika. Míg az első változat 450 000 Forint körül szerezhető meg, addig az MkII-es típus bő kétszázezer forinttal drágább, így akinek minden vágya egy ilyen optika, érdemes elgondolkodnia, mit is válasszon, hiszen még más gyártók is szóba jöhetnek, akár jócskán alacsonyabb áron, bár képminőség tekintetében valószínűleg az új Canon optika nyújtja a legtöbbet.

Egy kis szubjektivitás

A Canon objektívét jó kézbe venni. Súlya, mérete és kialakítása ergonomikus, a viszonylag nagy átmérő, és a 400 mm-es gyújtótávolságnál már jócskán megnyúló hossz ellenére könnyű kézben tartva is dolgozni vele. Még több órán keresztül sem fárasztó a használata. A már említett, állítható nyomaték zoomgyűrűvel mindig megtalálható az a beállítás, amellyel az adott körülmények között a legkellemesebb a munka. Az állványgyűrű pedig nyugodtan fent lehet hagyni akkor is, ha kézből dolgozunk, mivel nagyon jó fogást és kiegyensúlyozott alátámasztást biztosít ilyenkor is. A képstabilizátor a tapasztalatok szerint még a legnagyobb gyújtótávolságnál is éles képet eredményez. Ha jól választjuk ki a megfelelő stabilizálási üzemmódot és biztos kézzel fogjuk az objektívet, akár 4 Fé előnyre is szert tehetünk a zársebesség tekintetében.

Az objektívnek már az elődje is népszerű volt, és a hírnevet a Mark II verzió tovább erősíti, a kiváló képminőségével, a gyors, csendes és nem utolsó sorban pontos autofókusszal, és a sokoldalú használhatóságával.

Steiner Gábor

Tagged under: , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Back to top