Makró objektívek portréhoz is

A 21. század fotósainak tükörreflexes gépein túlnyomórészt zoom objektíveket láthatunk. Bár ezek az optikák hatalmas előnyt jelentenek a gyorsaságban, egyes tulajdonságaik bizonyos esetekben korlátozhatják lehetőségeinket. Egy jó portréhoz, makró felvételhez vagy szegényes fényviszonyok között nagyobb sikerrel használhatunk fix fókuszú objektívet, amelyek közül most egy 60 és egy 90 mm-es, nagy fényerejű makrót teszteltünk a Tamron kínálatából, amelyek portrézáshoz is kiválóak.

„Minden fotósnak D-SLR-t a kezébe” – fogalmazhatnánk meg a 21. századi fényképezőgép gyártók által szorgalmazott trendet. A legtöbb kezdő fotósnak a belépő szintű kameravázakkal kialakított kitekben kínált alap-zoom objektív az esetek többségében 18-55 mm-es gyújtótávolság-tartományt fog át, igazodva a „full-frame”-nél kisebb méretű, képérzékelőkhöz, amelyeken az így létrejövő kép látószöge közelítőleg megfelel a hagyományos (24-70/35-70 mm) gyújtótávolságú, kisfilmes alap-zoomokénak), méretre viszont jóval kisebbek, súlyuk is alacsonyabb, így könnyebben kezelhetők.

Ezekkel az alap-zoomokkal a fotós feladatok többsége jól megoldható, hátrányuk viszont a szegényes fényerő. Ez legtöbbször 3,5-től indul és a gyújtótávolság növelésével egyre gyengébb lesz, így gyenge fényben, főleg képstabilzátor és állvány nélkül kicsi az esély velük kellően éles felvételt készítenünk, főleg, ha témánk mozgásban is van, hiszen a stabilizátor és az állvány a téma bemozdulása ellen nem nyújt védelmet, a záridőt viszont nem csökkenthetjük kedvünk szerint, ahogy a rekeszt sem növelhetjük a végtelenségig.

A zoomok másik hátránya, hogy kisméretű témák fotózásakor nem mehetünk kellően közel a fényképezés tárgyához, mivel így az élességállításhoz szükséges minimális távolságon belülre kerülünk, így zoom objektívvel sokszor a makró felvételek elkészítése is nehézségbe ütközik.

A probléma megoldására két lehetőség kínálkozik. Választhatunk nagy fényerejű (2,8-4) professzionális zoomot, ami több százezer forinttal terheli meg bankszámlánkat (de ez sem oldja meg közelfényképezési gondunkat) vagy körbenézhetünk a fix fókuszú optikák piacán, kedvező ár/érték arányú, makró objektív után. Igaz, a fix fókusz sem jelent garanciát az alacsony árra, hiszen a gyári (Canon, Nikon) objektívek többsége profi használatra készült és ehhez mért az ára is, bár cserébe kiváló képminőséget kapunk.

A legjobb megoldás azon gyártók kínálatából választani, amelyek a „nagyok” gépvázaihoz készítenek objektíveket, a megfelelő csatlakozással. Ilyen gyártó a Tamron is, amely több évtizedes múltra tekinthet vissza, miközben nagy tapasztalatra tett szert az objektívek készítésében. E cégnek két fix fókuszú objektívje vendégeskedett a közelmúltban a FotóMozaik szerkesztőségében.

A fix fókuszú optikák több előnyt is kínálnak a zoomokkal szemben, amelyekből kettő igen fontos a képalkotás szempontjából. Az ilyen objektívek kevesebb (mozgó) optikai elemből épülnek fel, így egyrészt kevesebb lencsehibát tartalmaznak, amelyek a fénykép torzulásához vezethetnek, másrészt pedig ugyanezen okból fényerejük is jóval magasabb lehet, változtatható gyújtótávolságú társaikénál anélkül, hogy áruk az egekbe szökne. Nem utolsósorban pedig – ahogy azt már említettük – ezek az objektívek többségükben makrózásra is alkalmasak.

Mi is az a makró?

A makró objektívek olyan különösen jó optikai tulajdonságokkal megáldott, általában fix gyújtótávolságú optikák, amelyek kiegészítő felszerelés nélkül (közgyűrű, makró előtétlencse) képesek nagyon közelre élességet állítani. Emellett, felépítésükből adódóan az általuk alkotott kép rajza, felbontása is a legjobbak közé tartozik, kiválóan alkalmazhatók tehát más fotós feladat megoldására is, természetesen akkor, ha a feladathoz megfelelő gyújtótávolságot választjuk. A makró optikák a normál objektívekhez használatos segédeszközöktől eltérően nem rontják a képminőséget, és velük nem veszítjük el a közeli és végtelen élességállítás párhuzamos használatának lehetőségét sem.

Velük ellentétben a közgyűrűket és makró előtétlencséket olyan meglévő objektívekkel használjuk, amelyeket gyártójuk nem korrigált optikailag a makrózáshoz szükséges kis tárgytávolságra, így makrózásra történő használatuk felbontás csökkenést (a lencse optikai felbontása, ami nem azonos a képérzékelő felbontásával!), és különböző optikai torzulásokat, aberrációkat okozhat. Ráadásul ezeknek a kiegészítőknek a használatakor elveszítjük a távoli fókuszálás lehetőségét is, amíg a közgyűrűk vagy az előtétlencse a gépre van szerelve, csak közelre tudunk fókuszálni, a távoli fókuszhoz ezeket a segédeszközöket le kell szerelnünk, ami időigényes és külön odafigyelést is szükségessé tesz.

A fi fókuszú makró objektívek számos gyújtótávolsággal kaphatók, a nagylátószögű 28 mm-estől nagyjából a 200 mm-es teléig bezárólag. A leggyakrabban használt fókusztávolságok valahol e tartomány közepén vannak 50-150 mm között. Az optikák közelpontja és munkatávolsága a fókusztávolsággal általában nő. (A közelpont a filmsíktól számított legközelebbi pont, amelyre az objektív még élesre állítható. A munkatávolság is hasonló fogalom, az objektív és a tárgy minimális távolságára utal.) A gyújtótávolsággal általában az objektívek árai is növekednek.

Tamron SP AF 90 mm F/2,8 Di Macro 1:1 (Model 272E)

A 120 ezer forint körüli áron kapható objektív az egyik legjobb á/érték arányú makró optika a piacon. Kicsi, könnyű (mindössze 405 gramm súlyú), fényerős, jók az illesztései, nem „kotyog”, a burkolata kellemes tapintású, a megfelelő helyeken csúszásmentesítve. Annak ellenére, hogy az objektív a bajonetten kívül műanyagból készült, masszív felépítésű, ami garantálja a tartósságát. A rajta elhelyezett fókuszgyűrű széles és könnyen forgatható, így nem okoz gondot a pontos kézi élességállítás sem. Az autofókusz rendszer a megszokott módon, az objektíven elhelyezett kapcsolóval iktatható ki, de a fókuszgyűrű előretolásával maga a gyűrű is leválasztható az élességállító mechanikáról, így az AF használatakor a gyűrű és áttételei nem jelentenek plusz terhet a mozgató motornak.

Élességállítás közben az optika hossza változik, ami a közelpont körüli helyzetben már jelentős növekedéssel jár. A frontlencsét a tervezők mélyre helyezték, így minimális a becsillanás és a mechanikai sérülés veszélye akkor is, ha nem használjuk a tartozék napellenzőt, ami előnyt jelent a közelpont körüli fényképezés esetében. A frontlencse ezen felül fixen rögzített, nem forog, így a makrovaku vagy polárszűrő használata is egyszerűbb.

A mikromotoros autofókusz rendszer pontosságára és sebességére sem lehet panasz. Kis gyakorlattal akár a mozgó rovarok is jól követhetők, miközben az AF a kép tárgyán képes az élességet tartani. Ráadásul az automatikus élességállításon még gyorsíthatunk is, az AF limiter kapcsoló használatával. Az elkészült képek tanúsága szerint, ha a fotós nem hibázik, az objektívvel nem készülnek életlen képek.

Az objektív képminősége több mint kitűnő. Színei természetesek, kiváló kontraszttal és optikai aberrációk nélkül. Ez különösen akkor tűnik szembe, ha RAW formátumú képeket készítünk, amikor a tömörítés miatt nem vesznek el az apró részletek. Rekeszeléssel még tovább javíthatunk a képminőségen, amely a nagyjából a rekesztartomány középső harmadában éri el maximumát. A 90 mm-es gyújtótávolság a kiváló makró tulajdonságokon kívül a portrézásban is jó szolgálatot tesz, hiszen a DX és APS-C méretű képérzékelőkön ez a Leica képkockán közel 150 mm-nek megfelelő látószögű képet rajzol, ami ideálisnak tekinthető portrék esetében, a képminőség pedig ebben az esetben is a fentebb leírtaknak megfelelő.

Tamron SP AF 60 mm F/2 Di II LD [IF] MACRO 1:1 (Model G005)

A 60 m-es Tamron makró objektív immár a második generációt képviseli. Legszembetűnőbb tulajdonsága a 2-es fényerő, ami kiváló lehetőséget ad a fotós kezébe, ha gyenge fényviszonyok között kell felvételt készíteni vagy az objektív elé kerülő aprócska modell gyors mozgása nagy zársebességet igényel. A 110 ezer forintos legalacsonyabb áron kapható objektív felépítése hasonló a fentebb bemutatott 90 mm-es társához. A fém bajonettes műanyag objektív igényes kidolgozású, kis mérete miatt alig foglal el helyet a fotóstáskában és súlyra sem gyarapítja azt érezhető mértékben.

Az APS-C és DX méretű képérzékelővel felszerelt gépein a „full frame”-es gépek kb. 100 mm-es objektíveihez hasonló látószögű képet rajzoló optika éppen megfelelő a portrézáshoz is, hiszen ez a látószög még lehetővé teszi, hogy ne kelljen a modellünkhöz zavaróan közel mennünk. A makrózási képességek hasonlóak a bemutatott 90 mm objektívéhez, mind tudásban, mind képminőségben. Ennek az objektívnek a felépítése azonban kicsit egyszerűbb, hiszen nem található rajta AF limiter és az élességállító gyűrű sem választható le a többi mechanikai elemről, viszont, ahogy azt az IF jelölés is mutatja, társával szemben belső élességállítású, aminek köszönhetően a hossza fókuszálás közben nem változik. Az objektív AF rendszere talán egy leheletnyivel lomhább nagyobb gyújtótávolságú társáénál, ez azonban képességeire nincs számottevő hatással, főleg, mert képminősége ugyanolyan kiváló.

Összegzés

Mind a 90, mind a 60 mm-es objektívet kifejezetten digitális fényképezőgépekkel történő használatra (Di) optimalizálták, de ez nem jelenti azt, hogy filmes gépeken nem teljesítenek kiválóan. Az optikák full-frames, és ennél kisebb képérzékelős gépeken is használhatóak és rendelkezésre állnak valamennyi nagy gyártó gépvázaihoz. A 90 mm-es változat szolgáltatásaiban némileg többet nyújt, elenyésző árkülönbözet mellett.

A gyors élességállítást igénylőknek kedvez a nagyobb gyújtótávolságú változat AF limitere és leválasztható élességállító gyűrűje, viszont a 60 mm-es optika 2-es fényereje csúcsnak számít ebben a kategóriában és a fix hosszúság is nyújthat előnyöket.

Képminőségre azonban egyik objektív sem okoz csalódást, sem makrózáskor, sem portré fényképezésekor. Az objektíveknek mind a felbontó képessége mind torzításmentessége kiváló fotókat eredményez, szegényes fényviszonyok között is.

Steiner Gábor

Tamron objektív adatlapok

Tamron SP AF 90 mm F/2,8 Di Macro 1:1 (Model 272E)

  • Fókusztávolság – 90 mm
  • Fényerő – 2,8
  • Felépítés – 10 lencsetag, 9 csoportban, változó tubushossz
  • Élességállítás – AF, M, mechanikáról leválasztható fókuszgyűrű
  • Látószög – 27 fok
  • Közelpont – 0,29 m
  • Makró leképezés – 1:1
  • Szűrőméret – 55 mm
  • Méret – 97×71,5 mm
  • Tömeg – 405 gramm

Tamron SP AF 60 mm F/2 Di II LD [IF] MACRO 1:1 (Model G005)

  • Fókusztávolság – 60 mm
  • Fényerő – 2
  • Felépítés – 14 lencsetag, 10 csoportban, fix tubushossz
  • Élességállítás – AF, M
  • Látószög – 26,6 fok
  • Közelpont – 0,1 m
  • Makró leképezés – 1:1
  • Szűrőméret – 55 mm
  • Méret – 80×73 mm
  • Tömeg – 400 gramm

Tagged under: , , , ,

1 Comment

  1. Hajnik Norbert Reply

    Hello,
    Annyi kérdésem lenne a fentebb írtakkal kapcsolatban,hogy mit is jelent pontosan az 1:1 leképzési arány(ugyanakkora lesz mint a valóságban),amelyik obira meg az van feltüntetve,hogy 1:4 akkor azt hogy kell értelmezni?!Másik kérdés pedig,hogy a legtöbb makro obin a frontlencse nagyon kis átmérőjű,miért nem nagyobbat tesznek rá,hogy több fényt gyűjtsön?
    Köszönöm!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Back to top