Világhírű magyar női fotóművészek képei a Biksady Galériában

{module 34}

Ergy Landau és Nora Dumas neve jól ismert a világban, fotóikat párizsi, müncheni, stuttgarti, brüsszeli gyűjtemények őrzik. Koruk legjelentősebb kiállításainak voltak szereplői, műveiket a legismertebb fotós lapokban publikálták. Magyarországon azonban a nagyközönség keveset tud róluk, csak a Magyar Fotográfiai Múzeum és a Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Fotótára őriz tőlük egy-egy alkotást, néha aukción tűnik fel munkájuk, például a fotóra koncentráló Biksady Aukciósház árverésein.

A Biksady Galéria nekik szenteli első idei tárlatát is, amelyen a Párizsban csaknem egy évtizeden át együtt dolgozó két fotóművész életművének egy-egy jelentős szakaszából kaphat ízelítőt a közönség március 3-ig – olvasható a galéria MTI-hez eljuttatott közleményében.

Landau Erzsi (1896-1967) előbb neves magyar, majd bécsi és berlini fotóművészeknél tanult. 1922-ig budapesti műtermében, 1923-tól Párizsban dolgozott, itt születtek tárgyias felfogású városképei, csendéletei, aktfotói, amelyek rendre megjelentek nagy világlapokban. Illusztrált gyermekkönyveket és tanulmányt is írt a gyermekfotózásról. Franciaország, a nyitott könyv című albuma 1954-ben jelent meg, az 50-es évek közepén Kínában – ahova egy UNESCO-delegáció tagjaként jutott el – is gyűjtött anyagot Kína ma és Horoldamba című könyvéhez.

“A francia parasztság legjobb fényképésze, annak ellenére, hogy sem francia nem volt, sem paraszt” – írta Kelenföldi Telkes Nóráról (1890-1979) Kincses Károly fotótörténész. A fiatal lány 1913-ban Párizsban járt egyetemre, de nem sokáig élvezhette a francia főváros szépségeit, mert 1914-1917 között, az első világháború idején internáló táborba került. Szabadulása után Amerikába ment, ott ismerkedett meg későbbi férjével, az építész Adrien-Émile Dumas-val. 1928-ban együtt tértek vissza Franciaországba, ahol vettek egy vidéki parasztházat. Nora Dumas itt készítette legjobb fényképeit. Első nagy sikerét is egy járomba feszülő igáslovat ábrázoló felvétellel aratta. Számos nemzetközi kiállításon vett részt világhírű fotográfusok társaságában, még Magyarországon is kiállított 1957-ben a MADOME, a Magyar Dolgozók Országos Művészfényképező Egyesülete tárlatán. Fényképei megjelentek számos ismert lap és magazin hasábjain.

A két művész pályája 1929-ben kapcsolódott össze Párizsban, amikor Nora Dumas Ergy Landau asszisztense lett. Együttműködésük csaknem egy évtizedig tartott. Mindkettőjük művészetének központi témája a különböző női szerepvállalásokhoz köthető. A nőiség témakörét feldolgozó képeken túl azonban számos más fotográfiai műfajban – porté-, gyermek-, divat- és dokumentumfotóban – is bizonyították tehetségüket.

A Biksady Galéria tárlatán legnagyobb számban dokumentarista műfajban készült felvételek szerepelnek, köztük Ergy Landau Kínában készült képei, valamint Nora Dumas-tól a franciaországi és a svájci vidéki élet mindennapjait dokumentáló alkotások, például leghíresebb, Igásló című munkája.

(MTI)

{{share}}

{module 34}

Tagged under:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Back to top