"Meglátni és megszeretni" - ez a mondás egy jól sikerült fotóra is igaz. A "látás" a fotózás
kulcsa. Ez az elsö lépés, amelyet mindenki megtesz, mielött exponálna. Ez olyan, mint az ujjlenyomat annyi különbséggel, hogy igazíthatunk rajta és tanulhatunk
mások alkotásaiból is. Sokszor hajlamosak vagyunk elsiklani részletek, témák, kompozíciók felett. Erre a legjobb példa, hogy úgy gondoljuk: "környezetünkben nincs mit fotózni". Pedig másoktól remekül megkomponált és jó témájú képek sorát láthatjuk ugyan arról a
helyröl.
A gyakorlati lépések elött egy jó tanács: elemezzünk saját és mások által készített fotókat, újság és könyv illusztrációkat. Próbáljuk elképzelni, hogy mi hogyan készítettük volna el az adott képet. Milyen perspektívát, objektívet,
szüröt, filmet használnánk és milyen napszakban készítenénk el az
ugyan azt a képet.
A kép komponálása során járjuk körbe a fényképezni kívánt témát, válaszuk ki a legjobb perspektívát ügyelve a fényviszonyokra is. Érdemes kipróbálni többféle
látószögü objektívet. Az effekt szürök használatával érdekesebbé tehetjük képeinket, de vigyázni kell, nehogy az elkészült kép elveszítse eredeti üzenetét. A
szürök használata során ne feledkezzünk meg a korrekciós
lépésekröl, és a használható filmröl. Erröl bövebben a szürökhöz adott gyári leírásokban olvashatnak.
Külsö felvételek készítésekor, ha figyelembe vesszük a napszakok és a fényviszonyok adta
lehetöségeket, akkor meghatározhatjuk képeink hangulatát. Érdemes eljátszani a kora reggeli és
késö délutáni árnyékokkal, ezzel is érdekesebbé téve képünket.
Minden fotósnak vannak kedvenc filmjei, de nem minden film típus és filmérzékenység jó egy téma megörökítésére.
Eröteljesen meghatározza egy film a kép hangulatát és minöségét. A nagyobb
érzékenységü ISO 800, 1600 vagy 3200 filmmel befolyásolhatjuk például egy adott téma hangulatát. A fekete-fehér filmek sokszor többet visszaadnak a helyszín hangulatából, mint színes társaik. A fényérzékenység megválasztásával meghatározhatjuk a kép kontrasztosságát és szín-telítettségét is.
Egy adott témáról készítsünk többféle fókusztávolságú objektívvel felvételeket, ezzel is megváltoztatva a kép eredetiségét. A teleobjektívekkel összébb nyomhatjuk a témát, míg a
nagylátószögü objektívek perspektivikusan is nagymértékben megváltoztatják a kép összhangját. Próbáljunk az eddig megszokott objektívek
helyett, különleges lencséket használni. Például teljes alakos portrét ne csak teleobjektívvel készítsünk, hanem
próbáljunk ki nagylátószögü objektívet is.
Tanulmányozzuk témánkat, vizsgáljuk meg alakját, hogyan esik rá a fény, a tükrözodéseket. Ha megtanuljuk "látni" a témát, az
nagyban hozzásegít ahhoz, hogy más "fényben" lássunk. Festök és szobrászok hosszú idöt töltenek alakok és formák tanulmányozásával karrierjük kezdetén. Valahol a fotósoknak is ezt kell tenniük, ahhoz hogy jó képet alkossanak.
Próbáljuk ki a fent leírtakat gyakorolni egy-egy hétig, mert biztosra
vehetö a javulás és elégedettek leszünk az eredménnyel.