Nem kell profi fotósnak lenni ahhoz, hogy jó portréfelvételt készítsünk. Elég, ha odafigylünk pár apró részletre a család, barátok, vagy modellek fényképezésénél. Nem kell hozzá drága csúcs modell, elég egy kompakt fényképezögép is. Senkinek sem árt, ha megfogadja a szakavatottak tanácsát, hogy hogyan lehet a felvétel igazán jó. Mire kell odafigyelnem?
Kezdjük talán a három legfontosabb
alapelvvel.
- Téma - Határozzuk meg, hogy mi a fotó témája?
- Kiemelés - Körvonalazzuk a témát, jól elhatárolva a környezettöl.
- Egyszerüsítés - Egyszerüsítsük a kompozíciót, hogy semmi ne vonja el a figyelmet a
témáról.
Ahhoz, hogy igazán jó képet készítsünk vizsgáljuk meg ezt a három alapelvet részletesebben. Ne hanyagoljuk el az apró fogások fontosságát. Még exponálás elött választ kell találnunk az alapelvekben feltett kérdésekre.
1. Mi a témám?
A téma az a személy, akit le szeretnénk fotózni. Ez a válasz így túl egyszerü lenne, úgyhogy ássunk kicsit mélyebbre! A téma nem csupán egy személy, hanem egy hangulat, egy számunkra fontos érzés, amivel szeretnék megtölteni ezt a felvételt és amit viszont szeretnénk látni az elkészült fényképen is. Fontos, hogy a modell is részt vállaljon a felvétel elkészítésében, legyen nyugodt és ellazult, próbáljon meg tökéletesnek mutatkozni, hogy a legelönyösebb arcát örökíthessük meg.
2. Hogyan helyezzük a témát a figyelem középpontjába?
A legjobb, ha a felvételezett személy teljesen a kép központjában áll, a fej és a vállak töltsék ki teljesen a keretet. Meg kell találnunk a megfelelö távolságot a kamera és a modell között. Kísérletezzünk a különbözö beállításokkal, koncentráljunk a témára. A képen pontosan az a beállítás lesz látható, amit a keresöben látunk. Alkossuk meg a kompozíciót. Ajánlott portré felvételezéshez a közepes tele zoom használata 85mm-135mm között, minél nagyobb fényerövel.
3. Hogyan egyszerüsítsem le a témát?
Ha megvan a téma és a beállítás, vizsgáljuk meg a hátteret. Ezt a nagyon fontos lépést sok amatör fotós hagyja figyelmen kívül. Ne higgyük azt, hogy a jó portré elkészítése izgalmas hátteret kíván. Gyakran láthatunk a modell mögött különbözö "kallódó" tárgyrészleteket, fákat, ablakkeretet, egy belógó szekrényajtót. A válasz: Távolítsuk el a zavaró tényezöket! Törekedjünk egyszerü, lehetöleg pasztelles háttér kialakítására. Válasszunk egy sima falfelületet, vagy akasszunk fel egy egyszínü anyagdarabot a modell mögé. Kerüljük a csíkos, kockás vagy nagymintás háttereket!
Ezzel a három alapelvvel a fejünkben már igazán jó esélyekkel indulunk a tökéletes portré elkészítéséhez! Van azonban még egy rendkívül fontos tennivaló: fel kell készíteni a modellt a fotózásra!
Fontos, hogy a felvételezett személy jól érezze magát a börében. A kamera közelsége gyakran gátlásokat okoz, amelyeket nem mindig könnyü leküzdeni. A modell viseljen valami számára elönyös öltözéket, a haja legyen rendezett. Akár alkalmazzon egy jó sminket az arcán. Érezze magát szépnek és izgalmasnak és erröl gyözzük is meg Öt.
Adhatunk akár mi is öltözködési tanácsokat, szem elött tartva azt, hogy mi mutatna legjobban a képen és mi áll legjobban a modellnek. Mivel a portrén a figyelem középpontján az ARC és a KIFEJEZÉS áll, válasszunk inkább minél sötétebb öltözéket. Általában jobb a hosszú ujjú felsörész, mint a rövid. Figyeljünk a nyakra is, egyes hölgyeknek kifejezetten elönyös a garbó, másoknak a széles gallér. Ha megfelelö az öltözék és egyszerü a háttér, akkor sokkal könnyebb dolgunk van, hiszen csak a témára kell koncentrálnunk. Még egy tipp a színre vonatkozóan: Ha a modell szeme világoskék vagy zöld, válasszunk ugyanilyen színü felsöruházatot! Ezzel jobban kiemelhetjük a szemeket! Ha olyan hölgymodellröl van szó, aki élénkpiros rúzst használ, ajánlott a hasonló színü pulóver vagy blúz viselete. Minden esetben figyeljünk arra, hogy a háttérszín és a modell öltözete illeszkedjen egymáshoz. Keresse a harmóniát és ne a kontrasztot!
Most Ön és a modell készen állnak a fotózáshoz. Használjon nagy fényérzékenységü filmet - szabadtéri fényképezéshez 200, zárt helységben ISO 400-as film ajánlott. Ilyen filmérzékenységgel ugyanúgy készíthet vakuval vagy akár anélkül kiváló felvételeket. Vakuval történö
fotózáshoz állítsa a modellt pár lépéssel a háttér elé, hogy csökkentse a háttér árnyékát.
A legtöbb portré inkább függöleges, mint vízszintes kameraállásból készül - így nagyobb hangsúlyt fektethetünk a témára és kevesebbet a környezetre.
A legutolsó lépés: Folyamatosan figyeljünk arra, hogy a modell nyugodt maradjon és természetesen hasson a kamerával szemben. Ha lehet, ültessük Öt székre. Amennyiben
áll, kérjük meg, hogy forduljon kissé oldalra, majd fordítsuk a vállát és a fejét a kamerával szembe. Ettöl még finomabb lesz a beállítás. Sokan görcsösen állnak a kamera elött. Kérjük meg, hogy engedje le a vállait, vegyen mély lélegzetet, nyalja meg a száját és maradjon nyugodt és természetes. Ne bíztassuk nagy mosolyra, mert ez a legtöbb esetben
kényszeredett lesz. Ezzel szemben bíztassuk, hogy egy kicsit mosolyogjon, vagy sugározzon mosolyt a szemével. Ez inkább vezet lenyügözö eredményhez.
Ha a modell áll, gondoskodjunk arról, hogy fogjon valamit a kezében. A kezek állása gyakran elronthatja az egész beállítást. Foglalja le a kezeket, adjon a modellnek egy könyvet, virágot vagy bármilyen kisebb tárgyat.
Fordítsunk különös figyelmet arra, hogy a kép igazán jól sikerüljön. Szánjunk rá idöt és löjünk el akár több tekercs filmet, észre fogjuk venni, hogy lesz modell, aki egyre nyugodtabb és lazább egy kis idö után, ahogy megszokja a kamera jelenlétét.
Jó portré fotózást!