Photonet Magazin - érdekes
cikkek,
bemutatkozó írások, tippek a fotózással kapcsolatban.
Fény és árnyék fényképet képez
ha van aki tudja hogyan is kell csinálni…
Budapest, 2008. január 10.
Személy szerint az általam látott fotók úgy 95%-ában találok valami érdekeset, így ritkán lepődök meg. Steiner Gábor fotóinál ez mégis megtörtént. Az Euroastrán láttam néhány képét, és bizony már akkor felfigyeltem rá, Ki ez az ember?? Hogy a manóba lehet valakinek ilyen jó rálátása dolgokra? Hogy lehet ilyen tökéletesen megfogni, majd visszaadni egyszerű tárgyakat, helyzeteket, embereket? Ezek a kérdések fokozódtak bennem, mikor Steiner Gábor „Still life" című most nyíló kiállításán szembetaláltam magam a műveivel.
Steiner Gábor fotói számomra példaértékűek. Lefotózza azt, amit én előtte megnéztem személyesen, és mikor a fotóit nézem, egy tökéletesen megalkotott, művészi képet látok, ami már nem is egészen ugyanaz, mint amit én láttam, nem is egészen ugyanúgy néz ki a hely, tárgy, ahogy emlékszem rá. Annál sokkal érdekesebb, sokkal jobb, sokkal több! Pedig csak odament, és lefotózta.
A kiállítás képei között találhatunk olyat, melyen kockacukor, és kávészem van lefotózva. Nah, nem ám egyszerűen lefotózva! Megalkotva! Vagy egy másik, melyen mézes csuprok vannak, vagy itt vannak az üvegek, poharak, flakonok, kockacukrok, és a sajt, mind a témák között, mind a fotókon, és mind megtekinthető.
A kiállítást a galéria művészeti vezetője, Szlaukó László képzőművész nyitotta meg egy olyan mondanivalójú szöveggel, melyben minden fontos dolog benn van: "Miért nem "natura morte" és miért "still life". A csendélet a festészetnek mindig kedves témája volt. Az évszázadok során képek ezrei születtek, dolgozták fel, oldották meg, az egymás mellé helyezett különböző tárgyak együtteseinek síkban való ábrázolását. Ezt a hagyományt később a fotográfusok is folytatták. Ez még "natura morte" vagyis a csendélet, az önmagáért való szépség, megejtően idillikus világa. Még később, a színes magazinok, és a reklám megjelenésével ez a szemlélet torzul, funkcionálisan a profit szolgálatába áll. Mára már semmi nem az ami, mesterségesen felfokozott, rafináltan, az áru tulajdonságait kívánatossá tevő tárgyfotók, amiket találunk a minket körülvevő világban. Ilyen csendéleteket, vagyis inkább tárgyfotókat készít Steiner Gábor, ezekből a képekből látunk válogatást itt a kiállításon. A fotók mindegyikén a fénynek van nagy szerepe. Ezért engedjék meg, hogy erről kissé részletesebben beszéljek.
Ha nincs fény, akkor sötét van. E két véglet között a fény és a sötét finom fokozatai adják a tónusokat, ami az egyik kulcsfontosságú elem tér és formaérzékelésünk szempontjából. A fényből ered az árnyék is, az a sötét terület, amelyet egy a fényforrás és az adott terület között álló tárgy hoz létre. Az árnyékok eligazítanak minket a fényforrás helyzetét és erősségét illetően. A fény színérzékelésünkben is nagy szerepet játszik. A tárgyak valódi színét módosítják az árnyalatok, az árnyékok és a rávetülő fény. Ritkán fordul elő, hogy csak egy fényforrás van, ezért általában egy tárgy több oldalról is felveszi a rávetülő színek apró foltjait. Sokszor maga a fény a kép valódi témája, amely összetartja az egyes képi elemeket, kifejezi a hangulatot és utal a belső téren kívüli világra."
Steiner Gábor "Still Life" című kiállítását megtekinthetik február 5.-ig az Ökollégiumban, mely megtalálható a III. kerületi Szél utca 11-13. szám alatt, a Vécsey János Kollégium épületében. A Galéria nyitva minden nap 10-19 óráig, de minden páratlan számú héten szombaton és vasárnap zárva.
Ökollégium Artgaléria
1035. Budapest
Szél utca 11-13.
Képek: Steiner Gábor
(http://www.diginfo.hu)
(Steiner Gábor több papír és internetes lap mellett a PhotoNet fotósa is)
Németh Krisztina
EuroAstra